CD Projekt SA - Notowania

CDR
233,0000
-2,00 (-0,8511%)
Ostatnia aktualizacja 2019-10-21 17:04:05
CDR
WIG20
WIG
WIG.GAMES
WIG30
1D
5D
1M
6M
YTD
1R
5L
MAX
%
log

Wiadomości i komunikaty

Informacje podstawowe

Nazwa spółki: CD Projekt SA Prezes: Kiciński Adam Sektor: gry PKD: działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych Audytor: Ernst & Young Audyt Polska sp. z o.o. sp.k.

Kody

NIP: 7342867148 KRS: 0000006865 PKD: 58.21 Ticker GPW: CDR ISIN: PLOPTTC00011

Dane teleadresowe

Ulica: ul. Jagiellońska 74 Kod: 03-301 Miejscowość: Warszawa Kraj: Polska Telefon: +48 22 3757700 Fax: +48 22 3757710 Internet: www.cdprojekt.pl Email: gielda@cdprojektred.com

Podobne spółki

Symbol
Kurs
Zmiana
1,7200
2,5641%
0,1060
30,8642%
4,6180
0,6539%
1,4500
-5,4759%
22,1400
16,3426%
0,0598
8,7273%

Spółka należy do indeksów

Historia firmy

Wczoraj

Na początku lat 90. Marcin Iwiński i Michał Kiciński, dwóch licealistów zainteresowanych grami komputerowymi nawiązało kontakty z podobnymi sobie graczami z zagranicy i zaczęli ściągać gry do Polski. Pozyskane tytuły sprzedawali na giełdzie komputerowej przy ul. Grzybowskiej w Warszawie (przy Grzybowskiej handlowali i bywali niemal wszyscy późniejsi wydawcy, dystrybutorzy, założyciele i redaktorzy magazynów komputerowych). Był to czas, kiedy pojawiały się pierwsze gry (również filmy i muzyka) na dyskach optycznych.

DYGRESJA: Coś, co "na zachodzie" służyło użytkownikom od blisko dziesięciu lat, miało z opóźnieniem wkroczyć na polski, zdominowany przez kasetowe Atari XL/XE (również ZX Spectrum, Amstrad i Commodore 64), rynek. Zacofanie technologiczne było (w dużym stopniu) wynikiem ogłoszonego w grudniu 1981 roku (w odpowiedzi na wprowadzenie w Polsce stanu wojennego) amerykańskich sankcji gospodarczych wobec PRL. Najpierw złagodzone, a ostatecznie zniesione w lutym 1987 roku, znacznie zapóźniły nasze społeczeństwo.

W roku 1994 powstał CDP.pl. Firma zajmowała się dostarczaniem na polski rynek oprogramowania na płytach CD importowanego ze Stanów Zjednoczonych. Do zespołu dołączył Adam Kiciński. CD Projekt (pod taką nazwą funkcjonowała wtedy firma) zawiera kolejne umowy na dystrybucję takich wydawców jak: Acclaim, Blizzard, Blue Byte, Interplay czy Psygnosis.

W 1996 firma otwiera nowy rozdział w swojej działalności; jako pierwsza w Polsce zaczęła wydawać gry z polskimi instrukcjami i w polskich pudełkach. Na taki produkt czekali rodzimi gracze.

Kolejnym wielkim krokiem była pełna polska lokalizacja gry. Ta gra, to stworzona przez kanadyjskie studio BioWear, Baldur's Gate. Do wydanego w maju 1999 roku tłumaczenia, podkładali głosy znani wszystkim aktorzy, jak: Piotr Fronczewski, Jan Kobuszewski, Krzysztof Kowalewski, Marian Opania i Wiktor Zborowski. Sprzedaż tytułu przekroczyła 100 tys. egzemplarzy (!). Tym samym CD PROJEKT udowodnił, że Polacy chcą kupować gry z legalnego źródła, jeśli zaoferuje się im produkt o dobrej jakości.

Rok 2002 to powstanie CD Projekt Red Studio Sp. z o. o. Warszawski zespół zapragnął stworzyć własną grę, a branżowe kontakty i doświadczenia zebrane przy lokalizowaniu tytułów jak: Wrota Baldura (dwie części plus dodatki), czy Diablo II (wraz z dodatkiem) sprawiły, że stało się to możliwe.

Pomysł na Wiedźmina zrodził się ze wspólnego zainteresowania przedsiębiorców literaturą fantastyczną, której znakomitym przedstawicielem był (i wciąż pozostaje) polski autor: Andrzej Sapkowski. Została podpisana umowa z pisarzem (jej treść, a także dalsze losy współpracy "redsów" z "sapkiem" to osobny, wciąż otwarty, rozdział) i w drugiej połowie 2003 roku przystąpiono do pracy nad grą.

Rozmach, z jakim zabrano się do projektu, mógł sugerować, że przyszła gra będzie największą i najefektowniejszą produkcją, jaka powstała na rodzimym (bardzo wtedy skromnym) podwórku.

Konsekwencją blisko pięcioletnich wysiłków kilkudziesięcioosobowego zespołu deweloperów była komputerowa gra fabularna (RPG) w konwencji fantasy. Do produkcji zaproszono wielu znanych artystów oraz znakomitości ze świata muzyki i filmu, a programistyczne i artystyczne doświadczenia zebrane w tych pionierskich czasach, posłużyły powstaniu kolejnych, wielkich projektów.

Premiera pierwszego Wiedźmina w październiku 2007 roku (w 2012 ukazała się wersja tej gry na komputery z systemem OS X i Linux) okazała się sukcesem komercyjnym.

Wiedźmin zebrał pochwały ze strony graczy i krytyków. Wysoko oceniono rozbudowaną i wielowątkową fabułę gry, jej oprawę audiowizualną i system walki (oraz jej animacje). Nieliczne wady gry, w dużej mierze poprawiła wydana we wrześniu 2008 roku Edycja Rozszerzona, zawierająca ponadto nieco nowych treści – ukłon w stronę graczy, którzy zdążyli już nacieszyć się grą w jej pierwotnej wersji.

Do dzisiaj sprzedano ponad dwa miliony kopii gry, co oznacza, że blisko 20 milionowy budżet zwrócił się z dużą nawiązką (suma doświadczeń zdobytych przez kierownictwo i deweloperów jest bezcenna).

Już w następnym (2008) roku firma wykonuje kolejny duży krok. W celu dalszej dywersyfikacji przychodów grupy, został uruchomiony anglojęzyczny serwis Good Old Games, który sprzedawał klasyczne gry na komputery PC. Serwis z czasem poszerzył ofertę o wiele nowszych tytułów (w tym również premierowych), a w roku 2012 zmienił nazwę na GOG.com.

W tym samym roku przemontowana została struktura organizacyjna grupy; wydzielono spółkę holdingową CDP Investment – podmiot dominujący Grupy CD PROJEKT. W jej skład wchodziły m.in. spółki: CD Projekt, CD Projekt RED oraz GOG Ltd.

Zapaść ekonomiczna roku 2009 dosięgła także raczkujący rynek gier. CD Projekt zmuszony został do dużego cięcia kosztów (m.in. redukcja zatrudnienia). Postępowanie restrukturyzacje nabrało tempa.

CD PROJEKT na GPW

21 października 2009 roku CDP Investment i Optimus SA (była gwiazda polskiego rynku informatycznego, która w tym czasie nie prowadziła już działalności) zawarły umowę inwestycyjną. Optimus nabył 100 proc. udziałów w spółce CDP Investment. Przez jakiś czas Spółka funkcjonowała pod szyldem Optimus, aby w lipcu 2011 roku przemianować się na CD Projekt RED SA.

W taki to niecodzienny sposób, największy polski producent gier komputerowych wszedł na warszawski parkiet giełdowy.

CD PROJEKT dziś

Nadchodzi pamiętny (dla graczy, jak też i inwestorów) rok 2011. W maju swoją premierę – poprzedzoną potężną kampanią reklamową – ma gra Wiedźmin 2: Zabójcy Królów (wersja na PC; konsolowcy i użytkownicy stacji Apple musieli zaczekać jeszcze kilka miesięcy).

Gra zebrała oszałamiająco dobre recenzje i stała się wielkim sukcesem finansowym firmy (400 tysięcy sprzedanych kopii tylko w pierwszym tygodniu po premierze tytułu). Rozpoczęła się pierwsza "wiedźmińska gorączka" na GPW. W jej apogeum (kwiecień 2011) za jedną akcję CD Projektu płacono blisko 10 zł (wzrost o przeszło 200 proc. w niespełna cztery miesiące).

Jeszcze w tym samym roku Spółka ogłosiła, że jej studio rozpoczęło prace nad kolejnym dużym tytułem. Cybepunk 2077 przeniesie kultowy system RPG Cyberpunk (system, w 1995 roku pojawił się w Polsce w swojej drugiej edycji, czyli Cyberpunk 2020) na komputery nowej generacji, a w prace nad grą zaangażuje się sam twórca papierowego pierwowzoru – Mike Pondsmith.

Druga wiedźmińska gorączka giełdowa rozpoczęła się w roku 2013, gdy ogłoszono pojawienie się kolejnego Wiedźmina. W czerwcu 2013, na targach E3 zaprezentowano pierwszy zwiastun produkcji, która natychmiast stała się najbardziej wyczekiwaną komputerową grą RPG.

Rok 2015 stanowi dla wielu cezurę w dziejach branży. 19 maja 2015 roku odbyła się (parokrotnie przekładana – cena doskonałości) światowa premiera gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Gra zadebiutowała w 15 wersjach językowych równocześnie na komputery PC oraz konsole PlayStation 4 i Xbox One. Gracze byli zachwyceni, a recenzenci rozpisywali się o zaletach nowej produkcji. Gra zgarnęła wszystkie najważniejsze nagrody branżowe, a CD Projekt RED ogłoszono deweloperem roku. W ciągu pierwszych sześciu tygodni od premiery, sprzedaż gry Wiedźmin 3: Dziki Gon na całym świecie przekroczyła 6 mln. egzemplarzy.

Do ogólnych zachwytów przyłączyli się szczęśliwi posiadacze akcji Spółki. Rozpoczęta wraz z zapowiedzią gry wiedźmińska gorączka giełdowa trwała nieprzerwanie aż do dnia premiery gry. 18 maja 2015 roku za jedną akcję Spółki płacono aż 25 zł, tj. o 260 proc. więcej niż w dniu ogłoszenia startu prac nad tytułem. Po lekkich spadkach, akcje ponownie poszybowały w górę, co miało związek z wydaniem dwóch świetnych dodatków do gry: "Serca z kamienia" (październik 2015) oraz "Krew i wino" (maj 2016).  

Kolejne targi E3 i kolejna duża zapowiedź; GWINT: Wiedźmińska Gra Karciana. Ogłoszona w czerwcu 2016 i wypuszczona – jako publiczna BETA – w maju 2017, sieciowa gra w realiach wiedźmińskiego świata jest ukłonem w stronę graczy których uwiodła "minigra" z trzeciej odsłony Widźmina. Fabularny dodatek do gry, o tytule Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści miał swoją premierę w ostatnich miesiącach roku 2018.

Rok 2018 był bardzo prestiżowy dla warszawskiej Spółki; CD PROJEKT SA weszła do indeksu WIG20, a więc grona największych i najbardziej płynnych spółek na krajowej GPW.

Plany na przyszłość

Pokaźne rezerwy finansowe pozwalają spółce planować z rozmachem. Część tych pieniędzy zdecydowano się wydać na przejęcie wrocławskiego studia deweloperskiego – Strange New Things. Otwarto też biuro w Krakowie i Los Angeles (Kalifornia, USA).

Zdecydowanie najgorętszym tematem jest dziś będąca w późnej fazie produkcyjnej gra Cyberpunk 2077. Data jej premiery nie jest jeszcze znana; mówi się o przełomie 2019/2020.

Rozwijana jest cyfrowa sprzedaż gier w ramach serwisu GOG.com i platformy GOG Galaxy.

Dla zainteresowanych naturalnym jest, że Studio nie porzuci swojej najbardziej kasowej marki – Wiedźmin. Dla rzeszy graczy (i akcjonariuszy Spółki) hasło: Wiedźmin 4 (tytuł roboczy) jest zapowiedzią spełnienia marzeń.

Wartość globalnego rynku gier wyniosła w 2018 r. blisko 135 mld USD i rośnie w tempie co najmniej 10 proc. rocznie.

W roku 2020 może przekroczyć 150 mld USD, a już dziś gry komputerowe są najbardziej dochodową sferą rozrywki (bye, bye Hollywood).

Największy i zarazem najszybciej rozwijający się rynek to rynek chiński (blisko 35 mld USD za rok 2018); drugim pozostają USA, ostatnim z "wielkiej trójki" jest Japonia. W Europie najlepiej producenci gier zarabiają w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Polska z rynkiem szacowanym na przeszło 0,5 mld USD rocznie (dla porównania; europejski lider Niemcy – 4,5 mld USD) plasuje się blisko 20 miejsca w tym globalnym zestawieniu.

Równolegle z rosnącym rynkiem gier rośnie rynek cyfrowej ich dystrybucji. Dziś zaledwie co piąta kopia gdy sprzedawana jest w formie fizycznej. To duże pole do popisu dla GOGa.

Jak widać makroekonomia sprzyja branży, a po warszawskim gigancie mamy prawo spodziewać się dalszych sukcesów.

Notowania CD PROJEKT

Wielu zainteresowanych stawia sobie pytanie, czy tak wysoki jak obecnie kurs akcji CD PROJEKTu jest racjonalny.

Trudności sprawia wycena Spółki; nie jest to stalowy gigant – KGHM, czy węglowy potentat – JSW; tam idące w dziesiątki tysięcy pracowników kadry, multimilionowy sprzęt ciężki i akty własności gruntów można łatwo wycenić i zestawić z ceną ich walorów giełdowych.

Suche wskaźniki mogą studzić zapał potencjalnych inwestorów. Taki C/Z (Cena/Zysk jest odzwierciedleniem liczbowej relacji pomiędzy zyskami firmy na jedną akcję a jej kursem) przekracza dziś wartość 190 (to bardzo wysoko) i wielu jest zdania, że chcąc zachować "zdrowe C/Z" (nawet biorąc pod uwagę specyfikę branży), cena akcji Spółki powinna wynosić grubo poniżej 100 zł.

Cóż, sama Spółka ma się świetnie. Stale i równomiernie rozwija się, nie schodząc poniżej 200 mln zł rocznego zysku, a szacowana ilość gotówki w kasie Spółki to dobre 600 mln zł. Co najważniejsze – CD PROJEKT SA ma ogromny potencjał rozwoju, a jest to cecha, która wymyka się standardowym (wskaźnikowym) opisom przedsiębiorstw.

Branża elektronicznej rozrywki jest jedną z najszybciej rozwijających się, a Spółka znajduje się dziś w jej ścisłej czołówce światowej. Można spodziewać się dalszych wzrostów, ze szczytem gorączki w przeddzień wydania nowej gry studia (prawdopodobnie gdzieś w roku 2020).

Nawet ci, którzy nie rozumieją do końca specyfiki branży, zauważają jej fenomen i chcą być częścią tego "nowego, wspaniałego świata".

Polityka dywidendowa Spółki

Pierwszą i jedyną jak do tej pory dywidendę CD PROJEKT wypłacił w 2017 roku (za rok 2016). Spółka przeznaczyła wtedy na wypłaty kwotę blisko 101 mln zł, co dało 1,05 zł na akcję.

Choć był to jednorazowy jak dotąd gest, to jednak bardzo miły, zważywszy na fakt, że "czerwoni" to jedyna do dziś Spółka z branży gier, która podzieliła się zyskami ze swoimi akcjonariuszami.

Wstrzymanie dywidendy za rok 2017 (a wiemy z raportów, że wypracowano niemały zysk) może świadczyć o zbliżającej się dacie wydania mocno wyczekiwanej nowej produkcji studia (globalna promocja kosztuje).

Akcjonariat

Największymi akcjonariuszami Spółki pozostają jego dwaj założyciele: Marcin Iwiński – 12,64% i Michał Kiciński – 10,91%. Dalej, kolejne dwie osoby które od początku budowały firmę: Piotr Nielubowicz – 6,38% i Adam Kiciński 3,46% akcji Spółki.

CIEKAWOSTKA: Wszyscy czterej panowie znajdują się na liście 100 Najbogatszych Polaków 2019 magazynu Forbes.

Największym inwestorem instytucjonalnym CD PROJEKTu jest Nationale-Nederlanden PTE, będący w posiadaniu 5,20% akcji Spółki.

61,41% całości akcji znajduje się w rękach pozostałych akcjonariuszy.

Czy ta strona była pomocna?
Tak
Nie